2014. július 12., szombat

Az Andrássy úton..

Nemrég az Andrássy úton sétáltam dolgom végeztével és persze figyeltem az embereket, mert ezen az utcán sok érdekes embert lehet látni, főleg külföldieket ill. mindenképp jómódú gazdag nőket, férfiakat, párokat, családokat, amint a város legdrágább boltjaiban vásárolnak vagy éppen méregdrága éttermek teraszain ebédelnek vagy kávézgatnak.. Engem érdekelnek a gazdag emberek, de nem maga a gazdagság, hanem inkább az, hogy ezt az anyagi jólétet hogyan élik meg. Hogy milyen is az, mi látszik azokon az embereken, akiknek anyagilag semmilyen aggódnivalójuk nincsen.. Erről már írtam korábban, de az egyértelműen feltűnő, hogy az igazán gazdag emberek, akik érett módon élik ezt meg, nem feltűnősködnek a külsejükkel, de mégis valahogy árad belőlük valami különleges kisugárzás. Valami kisimultság, valami nyugodtság.. Magam hajlok arra, hogy ezek az emberek nem csak költik a pénzt, de képzik magukat szellemileg, valamint értelmes és hasznos tevékenységekkel is lefoglalják magukat és ez a jóléttel együtt adja ezt a harmóniát..

Szóval én úgy látom, hogy a valódi  jólét és bőség nem az ember kinézetén látszik meg, hanem a kisugárzásán..

Ehhez a témához kívánkozik Arthur Schopenhauer egyik örökbecsű mondása, melyet mióta csak olvastam, el nem felejtettem többé: "A gazdag nő, aki megszokta a pénzzel való bánást, okosan költi azt, míg aki csak férjhezmenetelével jutott a pénz felett rendelkezési jogához, kedvet kap a költekezésre és pazarlásra.." 

Sok érdekes és elmés gondolatot jegyezett le a "pesszimizmus filozófusa", aki egyébként metafizikus volt. Érdemes beleolvasgatni "Életbölcsesség" c. művébe, van egy külön fejezet, amit a vagyonnak szentelt. Ott fejtette ki, hogy mennyire más, ha szerzett vagyonnal rendelkezünk (pl. örökség) vagy ha szegénységből jutunk jómódba. Egyáltalán, hogy mire, mennyire van szüksége az embernek, hogy ki hogyan viszonyul a pénzhez és hogy milyen hasznos és haszontalan dolgokra lehet felhasználni az anyagi jólétet. Érdekes olvasmány, mindenkinek ajánlom :)

http://hu.scribd.com/doc/125902235/Arthur-Schopenhauer-Eletbolcsesseg

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése